Jak przygotować powierzchnię magazynową do użytku logistycznego

0
26

Zanim postaramy się o magazyn, musimy policzyć, jak dużą powierzchnię potrzebujemy, by zmieścić się z logistyczną obsługą przesyłek. Potrzebujemy przeliczyć ilość regałów potrzebnych na towar, ilość stanowisk pracy oraz miejsce na poprowadzenie linii komunikacyjnej. Jeżeli mamy już magazyn o odpowiedniej powierzchni na hali, zabieramy się za czynności organizacyjne. Ustalamy porządek dnia pracy magazynierów i obsługi. Przydzielamy zadania pracownikom w taki sposób, by każdy mógł prawidłowo wykonać swoje zadanie. Na każdym etapie powinna odbywać się kontrola jakości towarów i przesyłki. Kierunek transportu winien mieć określoną trasę, tak aby stanowiska pracy nie wykluczały się wzajemnie.

Jak zaplanować powierzchnie w magazynie logistycznym?

Istotne jest, abyśmy podzielili powierzchnie magazynowe na segmenty. W każdej strefie będą wykonywane inne czynności:

  • rozładunek,
  • przyjęcie towaru,
  • magazynowanie,
  • kompletacja zamówień,
  • wysyłka.

Wytypowanie stref to połowa sukcesu. Pozostaje nam jeszcze zadbanie o wytypowanie ścieżek logistycznych. Konieczne jest wyznaczenie trasy ruchu dla wózków widłowych. Pieszym na takie ścieżki wstęp jest zabroniony. Oni bowiem powinni mieć wytypowany pas ruchu wolny od pojazdów z napędem. Zwiększymy w ten sposób bezpieczeństwo na hali podyktowane troską o pracowników oraz renomę swojej firmy.

Jaka powinna być szerokość ścieżek logistycznych w magazynach?

Korytarze dla pieszych winny mieć szerokość 2,5 metra. Dla pojazdów podnośnikowych pas musi być szerszy i wynosić 2,9 metrów. Szacunkowo, po wytypowaniu odpowiednich dróg dla pieszych i wózków widłowych, powierzchnia magazynowa zmniejszy się nawet o 45 procent.

Z tego powodu naszą rolą jest wynajęcie magazynu o odpowiedniej powierzchni, aby wszystkie stanowiska pracy mogły się pomieścić bez uszczerbku zasad BHP. Oszczędzanie powierzchni, by drogi logistyczne łączyły się ze sobą, wpływa ujemnie na całokształt pracy pracowników oraz źle to świadczy o pracodawcy. Lepiej zatem od razu postarać się o większy magazyn i dostosować się do wymogów bezpieczeństwa.

Dbanie o pracowników to klucz do sukcesu naszej firmy. Wypadki w pracy zawsze się zdarzają, ale można je zminimalizować przestrzeganiem wszystkich zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Każdy pracownik będzie mógł wykonywać swoje obowiązki bez zbędnego stresu i chaosu.

Budować magazyn, czy go wynająć?

Wybudowanie własnego magazynu wiąże się z potężną inwestycją. Jeśli jesteśmy na nią przygotowani, możemy ruszać z szukaniem obszaru, a potem z budową. Prostszym jednak rozwiązaniem jest wynajmować magazyn. Już od pierwszej chwili możemy zająć się swoją działalnością i zarabiać pieniądze. Nie musimy czekać, aż budowany magazyn będzie gotowy do użytku.

W każdej chwili możemy także magazyn opuścić, bez problemowego szukania chętnych, na odkupienie hal. Opuszczenie lokalizacji może być podyktowana przebranżowieniem firmy itp. Jeśli firma rośnie, potrzebuje się rozbudowywać. Najprościej jest wynająć kolejne hale, niż je budować.

Na co zwrócić uwagę, wynajmując magazyn?

Warto przyjrzeć się lokalizacji, w której znajdują się  magazyny do wynajęcia. Ważne jest, by był łatwy dojazd do nich. Dobrze usytuowane powierzchnie magazynowe to płynne przejazdy przywożących towar ciężkich i długich samochodów transportowych, często z doczepami.Dobrze więc, gdy takie magazyny znajdują się przy trasach szybkiego ruchu z dostępem korzystania z nich samochodów transportowych.  Musi być także miejsce manewru dla samochodów kurierskich, które będą przepakowane przesyłki odbierać.

Zwróćmy uwagę na konstrukcję hali. Pomoże nam w tym osoba, która zawodowo zajmuje się kontrolą stanu budowli. Musi ona mieć ku temu wydane stosowne uprawnienia.

Węzeł sanitarny – istotny element każdego magazynu, w którym są pracownicy

Gdybyśmy zdecydowali się na budowanie własnego magazynu od podstaw, warto zwrócić uwagę na plan zagospodarowania przestrzennego wybranego pod budowę obszaru. Może bowiem zdarzyć się tak, że w planach zabronione jest budowanie węzła sanitarnego. Czasami atrakcyjnie wyglądająca oferta sprzedaży gruntów (tańsza) może mieć wiele haczyków, między innymi ten przytoczony.

Kupując działkę, musimy dociekliwie o wszystko pytać i od razu rozwiewać wątpliwości. Źle ulokowane pieniądze to olbrzymie straty dla naszej firmy. Wynajęcie gotowego magazynu, ze wszystkimi detalami, chroni nas przed ryzykiem utopienia pieniędzy w błoto. Od razu widzimy, czy magazyn ma węzeł sanitarny, jaką ma powierzchnię całkowitą, czy zbudowany jest z jednej, czy kilku brył, czy posiada chłodnię (jeśli nam takowa potrzebna) itp.

Dobrze przemyślane decyzje i prawidłowa kalkulacja powierzchni magazynowych otwiera nam furtkę do bezproblemowego zajęcia się logistyką. Ruszenie z działalnością swojej firmy prosto z miejsca daje nam bardzo szybkie wyniki na plus. Powierzchnia magazynowa przygotowana według zasad BHP staje się halą na wysokim poziomie, podnoszącym wizerunek firmy.